2020 set fra ORIS’ synspunkt

2020 var et år, hvor COVID-19 overtog agendaen, og hvor vi kæmpede med en skatte- og momssag.
Men det var også et år, hvor vi fik udbredt rapporten ”Dansk Tandsundhed 2030” i dentalbranchen
og et år, hvor vi fik etableret et velfungerende Intranet og digitaliseret yderligere processer i kæden.

Corona på godt og ondt

Den 11. marts 2020 blev landet lukket ned, og alt var uvis. Vi blev bekymrede ligesom alle andre. Vi stoppede alle planlagte investeringer, vi stoppede et ellers planlagt samarbejde med TUG, og vi opsagde endda vores to distriktschefer. Vi forsøgte på bedste vis at navigere i de mange retningslinjer, og hver gang Mette Frederiksen havde været på talerstolen med nye retningslinjer, kunne vi se ind i patienternes reaktioner i form af afbud– primært til tandplejerne. De mange krav om øgede værnemidler medførte øgede omkostninger. Vi havde et ønske om at indføre et Corona-tillæg til at dække vores direkte meromkostninger.

Men vi fik afslag fra Sundhedsstyrelsen i forhold til at opkræve gebyr på fastprisydelserne og alene at opkræve gebyr på friydelserne ville ikke fungere for os. Vi ville for alt i verden ikke ende i en diskussion med vores patienter om penge. Vi er en sundhedsvirksomhed.
Én ting var den økonomiske bekymring, men en anden bekymring gik på de øgede affaldsmængder og plastikmængder. Værnemidler blev et emne som aldrig før, og vores hovedkontor agerede fjernlager for klinikkerne, hvor der overalt stod kasser med værnemidler bestilt hjem fra blandt andet Kina.

Vi afholdte morgenmøder på Teams med klinikejerne, hvor vi drøftede de seneste retningslinjer, delte erfaringer og ajourførte klinikejerne med den økonomiske påvirkning. Vi anskaffede webcams til klinikkerne, og digitaliseringen hjalp os med at være tæt på klinikkerne på afstand.

Inden nedlukningen havde vi netop lanceret vores intranet (Tandhjulet), og timingen kunne ikke have været bedre. Vi sendte med jævne mellemrum videohilsner ud til personalet, så alle var informeret om den aktuelle situation. Tandhjulet blev flittigt brugt til at dele corona-erfaringer på tværs af klinikkerne; hvor bestiller I plastforklæder, sådan har vi lavet plexiglas i receptionen og se, vi har lavet et udendørs venteværelse. Det var en fornøjelse at se.

Tandhjulet blev også i høj grad brugt til at kommunikere mellem de hjemsendte medarbejdere og nød-personalet, der tog sig af klinikkens akutbehandlinger. Der blev delt hyggelige billeder, og der blev skrevet søde opmuntrende beskeder. Vi så også hjemsendte kolleger, der sendte blomster og kage til kollegerne på klinikken. I perioden oplevede vi generelt en personaleflok, der rykkede tæt sammen i bussen, og som savnede hverdagen sammen på klinikken.
I slutningen af året sørgede vi for, at der kom testudstyr på klinikkerne og sikrede undervisning til klinikejerne, således der på alle klinikker var mulighed for at teste personalet i tilfælde af smittetilfælde på klinikken.

Corona var et emne hele året igennem, og da vi nåede slutningen af året, var mætheden dog også ved at melde sig. Der var ikke blevet afholdt ferie i samme omfang som tidligere år, der havde været et enormt arbejde i at få indhentet det tabte fra nedlukningsperioden, og der var en træthed overfor restriktioner, retningslinjer og øgede værnemidler.

Digitalisering

De nye online muligheder gav ikke blot vind i sejlene til vidensdeling på tværs af klinikkerne i forbindelse med Corona, men også på en række andre områder. Vores klinikkoordinatorgruppe på tværs af klinikkerne blev skudt i gang og må siges at være en meget velfungerende gruppe, som bruger hinanden meget i hverdagen. Gruppen mødes jævnligt på Teams, hvor der bliver drøftet aktuelle emner, delt erfaringer på tværs af klinikkerne og udvekslet gode råd og input. Det er en fornøjelse at opleve, at klinikkoordinatorerne rækker ud efter hinanden, arrangerer inspirationsbesøg hos hinanden og deler diverse dokumenter med hinanden. Som en klinikkoordinator forleden sagde:

”Vi har sparring og kontakt med hinanden på tværs af Danmark nærmest på ugebasis. Tidligere følte jeg lidt, at vi alle var konkurrenter, men nu er vi blevet kolleger, og vi lærer rigtig meget af hinanden”

Ligeledes kan nævnes orto-faggruppen, som også fik sat skub i vidensdelingen på tværs. Tandhjulet har igen været et nyttigt redskab, men her må også tilskrives stor værdi til de fyraftensmøder, der har været afholdt med en af de erfarne tandlæger på området i spidsen.

Her er blevet diskuteret cases, teknikker, delt best-practices, og vi oplever nu, at stort set alle klinikker er kommet rigtig godt i gang med orto.

I efteråret 2020 lancerede vi endnu et digitalt tiltag, nemlig et digitalt vagtplanlægningssystem. Medarbejderne har nu mulighed for at søge om ferie via deres app, se deres fraværssaldi og se deres vagtplan. Når vi vælger at digitalisere flere processer, er det ikke for at spare udgifterne til kinabøgerne og opslagstavlerne. Det er i højere grad for at reducere risikoen for fejl, samle processer i digitale systemer og forhåbentlig gøre hverdagen lidt lettere. 

Den årlige medarbejdertilfredshedsundersøgelse og klinikejerundersøgelse var igen i 2020 et brugbart redskab for os. Et af områderne, hvor klinikejerne scorede højest var til spørgsmålet: ”Jeg oplever fordele ved at være en del af ORIS”, og stort set alle svarede, at de havde følt sig mere tryg ved at komme igennem Covid-19, fordi klinikken var en del af ORIS. På medarbejdersiden så vi væsentlig fremgang i, at medarbejderne følte sig mere informerede både fra de øvrige klinikker, men også fra hovedkontoret.

Dansk Tandsundhed 2030

I 2019 udarbejdede vi rapporten Dansk Tandsundhed 2030. I 2020 fik vi den filmatiseret som et online seminar, som vi valgte at dele med branchen. Modtagelsen var positiv og henvendelserne var mange. En af rapportens generelle bekymringer for den danske tandsundhed er behandlermanglen i byerne væk fra uddannelsesbyerne, som stiger i takt med, at behovet for behandlinger stiger.
Via Dansk Erhverv tog vi kontakt til formanden for Sundhedsudvalget, som opfordrede os til at fremtræde for Sundhedsudvalget på Christiansborg. Mødet forløb godt, og vi oplevede, at vi leverede ny information og tal, som de ikke tidligere var bekendt med. Mødet resulterede i en række spørgsmål til Sundhedsministeren fra udvalgets side.

Vi valgte at benytte indgangen via Dansk Erhverv, da vores erfaringer gentagne gange har været, at det har stor værdi at kunne viderebringe faktuel information hurtigt, når man ønsker at påvirke myndighederne. Og her har vi set plads til forbedringer hos branchens forening. Da rapporten ”Dansk Tandsundhed 2030” var færdig, blev Tandlægebladet som de første tilbudt at videreformidle konklusionerne fra rapporten. Det var dels med tanken om, at det måtte have relevans for branchen, men også i håb om, at det ville blive brugt som et redskab til at påvirke det politiske. Da det ikke blev vurderet relevant, valgte vi at dele rapporten med branchens aktører via onlineseminaret, som du stadig har mulighed for at tilgå her.

Skatte- og momssag

I 2020 kæmpede vi med en skatte- og momssag. Vi blev bekendt med, at SKAT vurderede, at der skulle afregnes moms ved overdragelsen af klinikkerne til ORIS. Vi lavede derfor en bindende forespørgsel på emnet, hvor vi fik negativt svar. Det var oplagt urimeligt, at der skulle afregnes moms på en virksomhedsoverdragelse, hvor der ikke var moms i forbindelse med erhvervelsen af klinikken. Vi kørte sagen videre på vegne af vores klinikejere. Heldigvis skete retfærdigheden fyldest, og vi kunne ånde lettet op, da vi blev bekræftet i, at der ikke skulle betale moms i overdragelsen til ORIS.

Tilsvarende har vi brugt omfattende ressourcer på at jagte et svar på, hvorvidt klinikejerne fortsat kan være skattemæssigt selvstændige.

Vi fik et negativt svar, som vi valgte at anke. Efter flere corona-aflysninger, fik vi endelig den 27. april 2021 medhold af Skattestyrelsen.

I mellemtiden har vi rettet en forespørgsel om en justering af vores model, hvor tandlægerne igen kan vælge at være selvstændige erhvervsdrivende. Nu hvor begge muligheder er åbne for klinikejerne, har over halvdelen dog valgt at forblive lønmodtagere, da det har sparet dem for væsentlige omkostninger til bl.a. revisorer. Det skal selvfølgelig understreges, at klinikejerne juridisk set er selvstændige og selvfølgelig selv planlægger arbejdstid, ferie osv.

Samlet set har sagerne været tidskrævende, men vist sig at være arbejdet værd. Ikke blot for vores egen organisation, men også for resten af branchen.

På vej mod de Blå Klinikker

I rapporten Dansk Tandsundhed 2030 præsenterede vi vores bud på fremtidens klinikformat, som vi valgte at kalde den ”blå klinik”. I april 2020 åbnede vi den første klinik af det format i Kolding. Det var et spændende og lærerigt forløb, og vi måtte konstatere, at en klinik på den størrelse har brug for et ledelsesniveau, som tandlæger ikke alene kan varetage.

Vi ansatte derfor kædens første klinikchef, som nu har ansvaret for den daglige drift samt de +30 medarbejdere.

Det bekræfter vores målsætning med ORIS i forhold til at klinikejernes tandlægefaglighed skal tilbage i fokus, og opgaverne rundt om, skal løses på lige så højt niveau, som dem ved stolen. Derfor er ORIS bygget op omkring tanker om komplementære kompetencer: vi skal alle gøre det, vi er bedst til.

Kolding blev ORIS’ første klinik tilsvarende en såkaldt Blå Klinik, og vi har netop foretaget opkøb af klinikker i Viborg og Odense med henblik på tilsvarende vis at etablere Blå Klinikker i byerne. Der er ikke noget, der tyder på, at det bliver de sidste.

På klinikken i Assens kan vi takke de mange trofaste patienter, som gennem årene har givet så positive anbefalinger med på vejen, at klinikken i 2020 kunne udvide klinikken med 50 %. Tilbygningen har givet klinikken tre ekstra behandlerrum, større venteværelse og bedre personalefaciliter. Med en større klinik, åbnes for muligheden for flere behandlere på klinikken og dermed et skridt i retningen mod ambitionen om alle tandlægefagets specialer repræsenteret under samme tag.

2020 var også året, hvor udviklingsplanerne for ORIS-klinikken i Kalundborg kom på tegnebrættet, og en helt ny klinik er netop nu ved at blive opført. På den nye klinik flytter den nuværende ORIS-klinik ind sammen med en naboklinik i byen.

Branchen

Efter 2020 er sluttet af, er det vores indtryk, at der har været meget store udsving i, hvordan man er kommet igennem året. Det har dels noget at gøre med, hvor velforberedte man har været efter genåbningen, og her ser vi en tendens til, at de mindre klinikker har været relativt hårdere ramt end de større klinikker. Der har været udsendt undersøgelser i branchen, hvor flere beretter om et mindre aktivitetsniveau i andet halvår. Det har været et svært år, men vi kan dog ikke genkende det mønster og de tal, der fremlægges i undersøgelsen. Vi har generelt set, at villigheden til at ofre flere penge på de større behandlinger har været stor.

Nyhedsmail

Tilmeld dig ORIS Tandlægernes nyhedsmail og få direkte besked, når vi har nye artikler og nyheder. Hvis du blot udfylder formularen her, så modtager du automatisk vores næste nyhedsmail. Du kan altid framelde dig, hvis du ikke ønsker nyheder fra os.

Med nyhedsmailen ønsker vi at sætte kendsgerningerne i fokus, og vi opfordrer jer til at komme med jeres kommentarer på emnerne, så vi kan få en drøftelse om branchens fremtid. Vi bestræber os på at bibringe branchen viden baseret på facts, så der kan træffes bedre beslutninger på et oplyst grundlag.

×
Smile Design Book tid Ny patient Find tandlæge Menu